باز هم رکورد شکنی انویدیا | اظهارات جالب مدیرعامل شرکت

باز هم رکورد شکنی انویدیا | اظهارات جالب مدیرعامل شرکت

جنسن هانگ، مدیرعامل انویدیا (NVDA) بیان داشت که شرکت با کمبود تقاضا مواجه نیست، بلکه مشکل اصلی آن کمبود عرضه است!

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | جنسن هانگ، مدیرعامل انویدیا (NVDA) بیان داشت که شرکت با کمبود تقاضا مواجه نیست، بلکه مشکل اصلی آن کمبود عرضه است!

هانگ در مصاحبه اختصاصی با یاهو فاینانس پس از انتشار گزارش درآمد سه ماهه اول شرکت در روز چهارشنبه، نگرانی‌ها در مورد احتمال کاهش تقاضا در طی تغییر نسل تراشه‌های هوش مصنوعی شرکت را رد کرد.

هانگ گفت: «مردم همین حالا می‌خواهند این مراکز داده را راه‌اندازی کنند. آنها می‌خواهند واحدهای پردازش گرافیکی (GPUs) ما را همین حالا به کار بیاندازند و شروع به کسب درآمد و صرفه‌جویی در هزینه کنند. بنابراین تقاضا بسیار زیاد است.»

انویدیا در حال گذار از پلتفرم هوش مصنوعی فعلی خود یعنی هاپر (Hopper) به سیستم پیشرفته‌تر بلک‌ول (Blackwell) است. پیش از انتشار نتایج مالی شرکت در روز چهارشنبه، برخی از تحلیلگران وال استریت این سوال را مطرح کرده بودند که آیا برخی از مشتریان با احتیاط بیشتری سفارشات هاپر را ثبت خواهند کرد تا منتظر عرضه واحدهای بلک‌ول در اواخر سال جاری باشند.

هانگ گفت: «تقاضا برای هاپر در طول این سه ماهه، حتی پس از معرفی بلک ول، افزایش یافت و این موضوع نشان‌دهنده‌ی میزان بالای تقاضا در بازار است.»

هانگ افزود که تقاضا برای هر دو پلتفرم تا سال آینده بسیار بیشتر از عرضه خواهد بود و پیچیدگی این تراشه‌ها نیز باعث ایجاد چالش در تلاش‌های شرکت برای پاسخگویی به تقاضا شده است.

هانگ گفت: «هر جزء و هر بخش از مرکز داده ما، پیچیده‌ترین کامپیوتری است که تا به حال ساخته شده است. بنابراین منطقی است که تقریبا همه چیز با محدودیت عرضه مواجه باشد.»

در سه ماهه اول، انویدیا درآمدی را گزارش کرد که از پیش‌بینی‌های وال استریت فراتر رفت. به طوری که درآمد سهام تعدیل شده به 6.12 دلار در ازای درآمد کل 26 میلیارد دلاری رسید که به ترتیب نسبت به سال گذشته 461 درصد و 262 درصد افزایش یافته است. درآمد عملیاتی غیر-GAAP نیز در سه ماهه اول به 18.1 میلیارد دلار رسید.

انویدیا برای سه ماهه جاری، درآمدی بین 28 میلیارد دلار با خطای مثبت یا منفی 2 درصد را پیش بینی کرده است. این رقم بهتر از انتظار تحلیلگران که 26.6 میلیارد دلار بود، به نظر می‌رسد.

این شرکت همچنین تقسیم سهام (افزایش سرمایه) 10 به 1 را اعلام کرد، به این معنی که سهامداران به ازای هر سهمی که در حال حاضر مالکیت آن را دارند، 10 سهم دریافت خواهند کرد. این تقسیم سهام در تاریخ 10 ژوين برای سهامدارانی که تا تاریخ 7 ژوين سهام داشته‌اند اعمال خواهد شد.

انویدیا همچنین با افزایش سود سهام پرداختی سه ماهه خود به جمع غول‌های فناوری پیوست. در حال حاضر، سهامداران به ازای هر سهم 0.10 دلار سود سهام دریافت خواهند کرد که نسبت به 0.04 دلار قبلی افزایش یافته است.

سهام انویدیا در معاملات پس از ساعت کاری روز چهارشنبه تا 6 درصد افزایش یافت.

هانگ همچنین در مورد نحوه مدیریت انویدیا در گذر از آموزش هوش مصنوعی، جایی که شرکت‌ها مدل‌های هوش مصنوعی را آموزش می‌دهند، به استنتاج هوش مصنوعی (AI Inference)، جایی که همان شرکت‌ها مدل‌ها را برای استفاده مشتریان مستقر می‌کنند، بحث کرد.

این سوال مطرح شده است که آیا ارايه‌دهندگان خدمات ابری بزرگ مانند مایکروسافت ، گوگل و آمازون تراشه‌های انویدیا را برای استنتاج به نفع محصولات خود کنار می‌گذارند؟

اما هانگ معتقد است که محصولات انویدیا برای استنتاج به همان اندازه که برای آموزش قدرتمند هستند، کاربردی است.

او افزود: «ما موقعیت خوبی در استنتاج داریم، زیرا استنتاج فقط یک مشکل بسیار پیچیده است.»

«مجموعه نرم افزار پیچیده است. نوع مدل‌هایی که مردم استفاده می‌کنند پیچیده است. بخش اعظم استنتاج امروزه روی انویدیا انجام می‌شود. بنابراین، ما انتظار داریم این روند ادامه پیدا کند.»

مدیرعامل همچنین در مورد رشدی که شرکت در فروش به مشتریان فراتر از ارايه‌دهندگان خدمات ابری بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل شاهد است، صحبت کرد و گفت که شرکت‌هایی از متا (META) و تسلا (TSLA) تا شرکت‌های داروسازی به طور فزاینده‌ای تراشه‌های انویدیا را خریداری می‌کنند. در واقع، بزرگترین صنعتی که از تراشه‌های مرکز داده انویدیا استفاده می‌کند، به غیر از شرکت‌های ابری، صنعت خودرو است.

هانگ در آخر گفت: «تسلا در خودروهای خودران بسیار جلوتر است. اما هر ماشینی، روزی باید قابلیت خودران داشته باشد.»

منبع: Yahoo Finance

آخرین اخبار بورس و اقتصاد